The final countdown - Reisverslag uit Watford, Verenigd Koninkrijk van Joachim Van Keirsbilck - WaarBenJij.nu The final countdown - Reisverslag uit Watford, Verenigd Koninkrijk van Joachim Van Keirsbilck - WaarBenJij.nu

The final countdown

Door: Joachim Van Keirsbilck

Blijf op de hoogte en volg Joachim

04 Juli 2009 | Verenigd Koninkrijk, Watford

Hey,
Nooit gedacht dat juli 2009 zich zo snel aantreden! Dat betekent ook dat mijn grote oversteek richting het continent nakende is! Maar ik heb nog bijna een maand tijd, dus nog volop genieten is de boodschap! We keren nu even terug in de tijd: 2 juni 2009…
Ik was juist terug van Hong Kong. Na het klassieke uitpakken van de valies en wassen en strijken, mocht er al een nieuwe gevuld worden. De woensdag (3 juni) vertrok ik richting de Provence naar Claudette en Julien. Via Gatwick airport naar Marseille, waar ze mij al stonden op te wachten. Genietend van de rust en het mooie weer, was dit opnieuw een zalige vakantie. Met wat leesboeken mee en een iPod rusten aan het zwembad… ’s Avonds werd er natuurlijk telkens overheerlijk gegeten en gedronken. Leven als God in Frankrijk; ik weet wat het is hoor… Helaas was er ook soms regen, maar ja… Ik heb eigenlijk geen recht van klagen zeker? In het weekend dat ik ginds was, ben ik 2 dagen gaan logeren bij Joke Walgrave (een jeugdvriendin van mama) in Venasque. Na een lekkere diner de zaterdagavond, zijn we de zondag Roussillon gaan bezoeken. In het prachtige stadje zijn er veel toffe winkeltjes en mooie kunstgallerijen. Joke, bedankt voor het toffe verblijf! De maandag heb ik genoten van de regen in de Provence, maar ’s avonds zijn we gaan uiteten in het Château de Mazan: opnieuw een culinair feest! Claudette en Julien: bedankt voor het verblijf. Zoals jaarlijkse gewoonte was het opnieuw zalig! De dinsdag (9 juni) vloog ik terug naar Gatwick, met de trein en metro door London City naar Watford; daarna met de wagen via de eurotunnel richting Belgïe. Wegens familiale redenen ben in vrij onverwachts naar huis terug gekeerd. Helaas had ik zelfs geen tijd om vrienden op te zoeken. Twee dagen later – vrijdag 12 juni- moest ik al terug in Watford zijn, omdat ik terug moest werken. Stel je voor na 3 weken terug meedraaien in het helse systeem van Watford! Dat ik er niet echt zin in had, dat kunnen jullie je wel voorstellen. Maar zoals altijd was het gelukkig ook weer tijd om plezier te maken in het ziekenhuis. De lange dagen in het ziekenhuis duren eigenlijk niet zo lang, gezien de drukte van de dienst. De aansluitende week was nogal hectisch. Ik moest namelijk vrij onverwacht een presentatie maken over hysterectomiën na een keizersnede, waarbij ik 7 patiëntendossiers moest samenvatten en bespreken. Uiteindelijk is alles goed afgelopen en was het eigenlijk wel leerrijk! Je kunt dus echt wel iets leren uit andermans fouten hoor!
Het volgend weekend (19-20-21 juni) begon al de vrijdagavond. Ik had namelijk staatsbezoek vanuit Veurne: de burgemeester en zijn echtgenote! Na een drukke tijd met de Vlaamse verkiezingen hadden Jan en Anneleen wat tijd gevonden om mij te komen bezoeken. Ze hadden de vrijdag al London een stuk zelf verkend. Ik had met hen –en de 30 weken oude baby in de buik!- afgesproken op Piccadilly Circus. Na een kleine tour in het centrum zijn we lekkere mosselen gaan eten in Covent Garden. De zaterdag nam ik hen mee op tour door London: Harrods, Sloan Square, Regent Street, Leicester Square, Covent Garden, St Pauls Cathedral, Modern Tate… In de namiddag besloten we een bezoek te brengen aan de Tower of London. Ik had nog nooit de tijd gevonden om het te bezoeken, maar was wel echt onder de indruk. Zeker als je denkt welke belangrijke gebeurtenissen zich hier hebben afgespeeld: de opsluiting en onthoofding van Anne Boleyn en Catherine Howard (echtgenote nr 2 en 5) van Henrik VIII; Sir Thomas Moore; Lady Jane Grey; de moord op Henry IV, Richard III en de 2 prinsenkinderen; de opsluiting van Elizabeth I; de opsluiting van Philip Howard… De Tower was dus niet enkel en koninklijk palies,maar ook een gevangenis en folterplaats… met namen als The Bloody Tower en Traitors’ Gate. In de Beauchamp toren kan je muren de verschillende namen en/of wapenschilden van de opgesloten adellieden. Je staat er toch even bij stil hoeveel mensen hier vastzaten; waaronder de talrijke katholieken die onder het regeerschap van Elizabeth I zijn opgesloten en vermoord. Ook is de Tower de opslagplaats van kroonjuwelen van de Britse Koninklijke familie: een streling voor het oog. De St Edward’s Crown, de Sovereign’s Sceptre en Orb en de Coronation Ring zijn laatst gebruikt voor de kroning van Elizabeth II. Ander kronen waren: de Imperial State Crown, the Crown of Queen Elizabeth the Queen Mother, Queen Victoria’s Crown… Wonderlijke edelstene met namen als: Cullinan I, Koh-i-noor, Stuart Sapphire, Black Prince’s Ruby en Queen Elizabeth’s Pearls… Echt wel de moeite om te bezoeken! Naar traditie nam ik ook Anneleen en Jan mee naar de Mexicaan voor overheerlijke fajita’s! De zondag besloten we een daguitstap te maken naar Cambridge. Jan had daar nog enkele maanden gestudeerd en wou ook graag nog eens terug een kijkje gaan nemen. Het was een prachtige dag met stralende zon! Al wandelend genoten we van de verschillende colleges die de stad rijk is: Trinity College, St John’s College, Clare College, King’s College, Queens’ College, St Catherine College, Peterhouse College, Pembroke College en het Corpus Christi College. Je kon er enkele van bezoeken. Niet alleen de gebouwen, maar ook de tuinen waren meer dan de moeite waard. Het hoogtepunt was toch wel de Kings’ College Chapel. Een prachtige kerk met een uniek gewelf en beeldhouwwerken; om van stil te worden! Daarna hebben we nog wat zitten kijken naar het ‘punting along the Backs’. Dat is het varen met gondels op de kanalen. Het was opnieuw een onvergetelijke ontdekking van het Britse erfgoed! De maandag gingen Anneleen en Jan opnieuw richting Veurne, maar niet voordat Anneleen nog van de solden had geprofiteerd! Een hoop kleertjes voor de kleine… (wordt vervolgd!)
Die begon ik de maandag opnieuw met nachtdiensten; mijn laatste met mijn collega Solomon Odesola, alias ‘Doye’. De vrijdagavond was er een afscheidsfeestje voor enkele van de student vroedvrouwen. Met 25 personen (22 vrouwen en 3 man) zijn we naar een Comedy Store geweest hier in Watford. Dit is een gezellige bedoening waarbij enkele stand-up comedians hun ding komen doen. Het was een supertoffe avond met nadien nog een disco-bar!
Lekker uitslapen de zaterdag en daarna opnieuw richting London. Opnieuw bezoek! Ditmaal kwamen Jasmin en Wim nogmaals over! Ik had een uitstap gepland naar Hampstead Heath: een prachtige buitenwijk met idyllisch park ten noorden van London. Het is er gewoonweg zalig! Je wandelt er midden in de bossen zonder het gevoel te hebben dat je nog in London bent. Toen het weer wat minder begon te worden, zijn we iets gaan drinken… En toen gingen de sluizen open: slagwater regenen, donder, bliksem en hagel! Wij zaten gewoon maar lekker te aperitieven! Ik had die avond gereserveerd op een terras in Little Venice, met dat weer! Maar gelukkig konden we genieten van een droge periode tijdens ons etentje, daarna regende het opnieuw pijpenstelen. De zondag was het weer helaas ook niet te schitterend; tijd voor het regenprogramma! We zijn the National Gallery gaan bezoeken, genietend van de overweldigende kunstcollectie! Helaas was dit afscheid ook nakende en begeleidde ik hen terug naar St-Pancras. Bedankt voor het toffe bezoek!
Deze week was een week van afwisselend werken en vrije tijd! Gezien mijn tijd er hier bijna opzit, moest is een tandje bijsteken in ontdekkingstocht doorheen London. Ditmaal waren het Natural History Museum en het Sience Museum aan de beurt, de Royal Albert Hall, het Albert Memorial, Lambeth Palace, Kensington Gardens en Hyde park. Ook Kensington en Holland Park zijn verkend. Andere wijken zoals Clapham, Brixton, Lambeth North, Highbury (met het Arsenal stadium), Islington, Finsbury, Farringdon en St John’s Wood waar de legendarische Abbey Road studio’s zijn van the Beatles!
Gisteren ben ik in de voormiddag de Houses of Parliamant gaan bezoeken en gaan luisteren naar een zitting van the House of Commons (het Briste Lagerhuis). Het gebouw vanbinnen is echt wel de moeite om te zien, vooral Westminster Hall. Daarna nam ik nog snel een tentoonstelling mee in het Britisch Museum: Indian Summer: Garden en Cosmos: the Royal Paintings of Jodhpur. Een uniek overzicht van de schilderkunst aan de hoven van de maharadja’s van de 17e tot de 19e eeuw. Tegen de avond hadden we met een paar belgen (Mieke, Pieternel, Wouter en Toon) afgesproken om Dim Sum te gaan eten aan de St Katherine Docks en daarna iets te gaan drinken. Opnieuw een gezellige avond!
Je kan dus duidelijk lezen dat ik mij hier nog goed aan het amuseren ben en dat ik nog niet echt klaar ben om naar Belgiië terug te keren! Nog een kleine maand en een hoop te doen! Er komt nog bezoek en er zijn nog verschillende afscheidsfeestjes! Jullie horen er nog van…
Stay cool,
Joachim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Watford

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2009

London, We'll meet again! Thanks!

04 Juli 2009

The final countdown

05 Juni 2009

Absolutely fabulous!

17 Mei 2009

Friends, friends and more friends!

13 April 2009

King of my castle
Joachim

Actief sinds 16 Aug. 2008
Verslag gelezen: 1284
Totaal aantal bezoekers 38295

Voorgaande reizen:

27 Juli 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: