Friends, friends and more friends! - Reisverslag uit Watford, Verenigd Koninkrijk van Joachim Van Keirsbilck - WaarBenJij.nu Friends, friends and more friends! - Reisverslag uit Watford, Verenigd Koninkrijk van Joachim Van Keirsbilck - WaarBenJij.nu

Friends, friends and more friends!

Door: Joachim Van Keirsbilck

Blijf op de hoogte en volg Joachim

17 Mei 2009 | Verenigd Koninkrijk, Watford

Hey,
Opnieuw voor sommigen weeral een tijdje geleden hé! Het is hier gewoon razend druk, maar gelukkig is hier sinds lang koud en regenachtig; een ideaal moment om verder te bloggen!
We keren terug naar vrijdag 17 april. Ik had namelijk opnieuw bezoek ik London. Na mijn werk ben ik onmiddellijk afgezakt naar Piccadilly Circus, waar ik met Wouter en Tine had afgesproken. Zij waren al sinds vroeg in de stad en hadden al behoorlijk wat geshopt! Helaas voor hen regende het verschrikkelijk en was het koud. Na een kleine wandeling doorheen Regent Street en St-James, zijn we dan maar pizza gaan eten bij Fire en Stone. Ideaal om bij te praten en heel wat nieuwtjes te vernemen! (Want hoewel ik hier in London vertoef, jullie nieuws laat mij niet koud hoor!). Nadien zijn we richting St-Pancras station getrokken, alwaar we Frederiek en Tracy gingen opwachten. Met gans de bende ging het dan richting Flat 17 Oak House, Watford. De zaterdagmorgen begon onder een stralende zon op Piccadilly Circus. Vandaar gingen we opnieuw op shopping: Regent Street, Oxford Street, New and Old Bond Street, Saville Row, Carnaby Street en Jermyn Street. Hier werden de mannen letterlijk in een nieuw hemd gezet. Wouter en Frederiek werden onder nauwziend oog stijlvol gekleed: manchette knopen en stropdas! Na de aankopen, werden er wat sightseeing gedaan: Buckingham Palace, Big Ben, Westminster Palace, Downing Street 10, Trafalgar Square. Even binnengesprongen om een paar schilderijen te bewonderen. Het tempo begon te verminderen en dus besloten we om een terrasje te gaan doen in Somerset House. Heerlijk genieten met je vrienden van het zonnige weer! Nadien kregen de meesten onder ons honger en werd er afgezakt naar Navajo Joe in Covent Garden. Als avondactiviteit had ik iets speciaal voorzien. Ik had namelijk kaarten gereserveerd om de musical: “The Lion King” te gaan bekijken in het Lyceum Theatre. Echt wel de moeite! Net zoals iedereen van ons was ik toch wel sterk onder de indruk van deze - meer dan 2 uur durende- voorstelling. De zondag werd er eerst en vooral uitgeslapen. Tegen de middag bevonden we ons in Harrods, waar er veel werd gekeken maar niet veel gekocht. Via Sloane Street ging het naar Sloane Square alwaar we een hapje aten. Om verder van het mooie weer genieten, namen we de underground tot aan de Tower. Via de Tower Bridge ging het naar Southwark and Bankside om langsheen de Thames te wandelen. Nog even the Millenium Bridge over naar St-Pauls Cathedral en daarna de metro in richting St-Pancras Station. Het moment van afscheid kwam opnieuw dichterbij. Wouter, Tine, Tracy en Frederiek: bedankt voor jullie bezoek!
Het volgend weekend (25 en 26 april) was veel minder plezant. Ik had dan long days in het ziekenhuis. Van wacht zijn vind ik nog niet zo erg, maar het is gewoon zo druk. Je krijgt bijna geen tijd om iets te eten. Als je ’s avonds rond 21 uur thuiskomt verlang je naar deftig eten en je bed! Deze weekends gaan voorbij zonder dat je het gevoel hebt dat je leeft! Maar geen nood, ik had opnieuw iets om naar uit te kijken!! Nog meer bezoek!
Het weekend van 4-5-6 mei kwamen Chloë, Hendrik en Nele op bezoek! Stel je voor, het was reeds van oktober geleden dat ze hier nog geweest waren! Ik had de vrijdag verlof genomen om hen te kunnen ontvangen. Gezien ze maar in de namiddag toekwamen, besloot ik in de voormiddag nog een tentoonstelling mee te pikken. In het Victoria and Albert Museum loopt er één over Barok. Gewoonweg subliem! Na het blije weerzien besloten we opnieuw London in te trekken. Eerst een bezoekje aan St-Pauls Cathedral en daarna een wandeling langsheen Southwark and Bankside. Genietend van het prachtige weer! Eerst nog een pint gaan pakken bij The George Inn. Langsheen de tower naar Covent Garden alwaar we, op specifieke vraag, opnieuw Fajita’s gingen eten en caipirinha’s drinken bij Navajo Joe! En ze zijn lekker hoor! De zaterdag ging het opnieuw richting de Thames. Ter hoogte van Embankment namen we de boot richting Greenwich. We bezochten het Old Royal Naval College met z’n indrukwekkende Painted Hall en kapel, Queen’s House en het National Maritime Museum. Na een hapje gegeten te hebben gingen we bergop richting the Royal Observatory waar de nulmeridiaan gelegen is. Na verschillende tentoonstellingen over uurwerken en astronomie besloten we een wandeling te maken doorheen Greenwich Park en het stadje zelf. Met de trein onder de Thames door en via the Docklands naar Bank. Met de underground naar Selfridges in Oxfrod Street waar we opnieuw konden vaststellen wat wij allemaal NIET kunnen kopen! Iedereen had toch behoorlijk honger gekregen van al dat bezoeken. Dus eten bij Bertorelli’s is toch wel een aanrader! De zondag werd er opnieuw uitgeslapen. Daarna zijn we de Wallace Collection gaan bezoeken op Manchester Square. Dit is de voormalige Londense verblijfplaats van de graven van Hertfordshire. Een prachtig staaltje van 18e en 19e eeuwse kunst! In de namiddag zijn we dan gewoon wat door London centrum gewandeld om daarna opnieuw een terrasje te gaan doen in Somerset House. Weeral zou je denken, hé? Maar er zijn hier echt niet veel terrassen in London en dit hier kennen de toeristen niet! Opnieuw genieten van de zon! En hup naar St-Pancras om mijn vrienden uit te wuiven! Nele, Chloë en Hendrik: bedankt voor jullie bezoek! Gelukkig had ik de maandag 4 mei een bank holiday (vrijaf!). ’s Middags ben ik heerlijke quiche gaan eten bij Mieke in Kennington!
Mijn eerste vrije weekend hier in London kondigde zich aan: 9-10 mei. Moe van week night shifts te doen besloot ik het rustig aan te doen. Ik ging verder met mijn ontdekkingstocht in London. Ditmaal stonden Shoreditch, Spitalfields en een deel van the City op het programma. Old Street in Shoreditch is een plaats waar vooral ’s avonds het een leuke boel is: veel clubs en pubs, maar ook het Geffrye Museum is er. Spitalfields is voornamelijk bekend omwille van Liverpool Station en Old Spitalfields Market en Bunhill Fields Burial Ground. Brick Lane, de thuisplaats van hugenoten, joden en Bengalezen. Je kan het een beetje vergelijken met Camden Market. Daarna ben ik Whitechapel Gallery gaan bezoeken. Dit museum van moderne kunst is heel recent volledig vernieuwd. Onder meer hangt hier een replica -wandtapijt van Picasso’s Guernica. De kunst die er hangt is soms zeer relatief hoor. Ik meende zelf enkele eigen werken uit de kleuterklas te herkennen! Misschien heeft de wereld een groot kunstenaar gemist? Zondag en maandag stond er huishoudelijke taken op het programma: wassen, koken, kuisen, strijken… Ook moest er nog veel administratie in orde gemaakt worden. En … Er moesten valiezen gepakt worden! Gezien Engeland mijn thuisbasis geworden is en dit geen vakantie is (hoewel het nog altijd zo voelt hoor!) wou ik toch naar het buitenland! En nee, niet naar België! Naar Portugal – Lissabon!
Samen met Mieke ( een vriendin van hier in London) hadden we allebei verlof en besloten we de zon op te zoeken en Lissabon te verkennen. Op dinsdagmorgen 10.00u vertrokken we vanuit Heathrow. 2 uur vliegen kwamen we in het zonniger en warmer Lissabon. Ons hotel lag vrij centraal in de stad, nabij de Praça dos Restauradores. In de namiddag zijn we de oostelijke helling van de stad gaan verkennen: Alfama. Hier ligt het prachtige Castelo de São Jorge op de heuveltop. Van hier hadden we een prachtig zicht over de stad. Nadien zijn we al kuierend afgedaald langsheen Santo Antonia de Sé: de kathedraal van de Lissabon. Genietend van het zalige weer liepen we doorheen Braxia; langsheen het Praça do Comercio en de Rua Augusta, over het Praça da Figueira en Praça dom Pedro IV –Rossio. Nadien lekker pizza gaan eten! De dinsdag stond de wijk Bélem op het programma. Deze ligt iets meer stroomafwaarts langsheen de Tejo (Taag). Gebruikmakend van de typische trams waren we er zeer vlot. De hoogtepunten hier zijn: de Torre de Bélem, het Padrao dos Descobrimentos (monument van de ontdekkingsreizigers) met een unieke compas-wereldkaart in mozaïk gelegd. Langsheen ging het Praça do Imperio gingen we naar het Mosteiro dos Jeronimos. Een adembenemende kerk met bijhorend klooster! Gewoonweg prachtig – zalig genieten. Langsheen het Palacio de Belem ging het naar het Museu Nacional dos Coches. Mijn nicht Inge, had dit aangeraden en bleek echt de moeite te zijn, bedankt voor de tip! Nadien gingen we nog meer cultuur opzoeken in het Museum Calouste Gulbenkian; een unieke kunstverzameling! Daarna terugwandelen richting centrum doorheen Parque Eduardo VII en Praça Marques de Pombal en langsheen Avenida da Liberbade. Mieke had een zeer tof restaurant gevonden in een andere wijk: Barrio Alto waar we echt Portugees zijn kunnen gaan eten: gezouten kabeljauw! De donderdag gingen we de westelijke helling verkennen: Barrio Alto, Chiado en Estrela. Opnieuw de tram genomen bergop, naar de miradouro de São Pedro de Alcantare waar we opnieuw een prachtig zicht hadden over de stad. De hoogtepunten waren hier: de Jardim Botanico, Palacio de São Bento (parlement), Basilica da Estrela, Jardim Estrela en het Engels kerkhof. Altijd maar bergop, bergaf; trappen omhoog, trappen omlaag, steegje in, steegje uit. Mieke had opnieuw een toffe locatie gevonden om zeer goedkoop te kunnen eten. Daarna zijn we het Museu Nacional de Arte Antiga gaan bezoeken. Opnieuw een ongelooflijk mooie verzameling kunst! Gebruikmakend van onze beide studentenpassen, waren al deze musea ofwel gratis ofwel 1 à 4 euro. Spotgoedkoop, zeker als je Londense prijzen gewoon bent! Daarna zijn we nog een ritje gaan maken met de gekende Elevator de Santa Justa. Nu was de wijk Barrio Alto aan de beurt met de ruïnes van de Igreja do Carmo, het Largo do Carmo en de Igreja do São Roque. Nadien heerlijk gaan eten ergens in Chiado. Op de laatste dag zijn we het Parque das Naçoes gaan bezoeken. Dit is waar in 1998 de wereldexpo werd georganiseerd. Het was stralend weer, 25 graden en geen wolkje aan de lucht! Wandelend langsheen de Taag om het park met de tuinen, de vele complexen, de kabelbaan en de Torre de Vasco da Gama en Vasco da Gama –brug te bewonderen. Ik ben mij nog tussen de vissen en andere zeegedierte gaan begeven in het beroemde Oceanario. Ondertussen had Mieke in de reisgids ontdekt dat we nog niet alles gezien hadden! Dus gingen we als laatste nogmaals Alfama bezoeken met de São Vicente de Fora en Igreja Da Graça. Vanop de Miradouro da Graça en Santa Luzia hadden we telkens een prachtig zicht over de stad en de Taag. Helaas ging het daarna richting luchthaven en zo naar het koude, natte Watford! Wat een verschil! Lissabon is echt wel een prachtige stad! Het was het heel rustig, op een hoop Hollanders na, maar die vind je tegenwoordig toch overal. Het weer was echt ideaal voor deze citytrip: we zijn beide toch wat verbrand hoor! Lissabon is een zeer goedkope stad: zowel eten, drank, toegangsprijzen voor musea, openbaar vervoer… Ik stond waarlijk versteld van de stad! Een heerlijke 4 dagen! Mieke, nogmaals bedankt voor het gezelschap op reis!
Vandaag dus thuisgebleven om te wassen en te strijken, maar deze avond opnieuw naar London stad om een toneel te gaan bekijken met vrienden hier! Je hoort er wel nog van!
Stay cool!
Joachim